Monday, 30 January 2012

jom solat :)


Abu Zar r.a meriwayatkan bahawa ada sekali Rasulullah s.a.w keluar dari rumahnya.Pada masa itu ialah musim daun-daun gugur.Baginda ambil ranting sebatang pohon yg daun-daunnya mulai gugur dengan lebatnya,seraya Baginda s.a.w bersabda,"Ya Abu Zar! Apabila seorang Islam menunaikan solatnya kerana ALLAH,dosanya gugur seperti daun-daun ini gugur dari pohon ini".
Solat ini ada banyak kebaikan dan rahsianya. Antaranya, Inilah dia rahsia solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu.
1 - Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2 - Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3 - Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4 - Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5 - Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6 - I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
7 - Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8 - Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.
10 - Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11 - Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12 - Salam : Memelihara kita di dalam kubur.
13 - Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T

Friday, 26 August 2011

Sungei Wang

Assalamualaikum..:)
Hari ni aq na g sungei wang na beli brg ngan keluarga 
tp tah cmne lak kawan2 aq na g
ok gak 2 sekurg-kurgnye ad gak teman lepak xde la aq jln ngan adk2 aq je...

Td lps solat subuh je on9...
pas2 mak aq suroh kemas rumah..*berhabuk kodd lantai
hahahaa
bilik aq pon cm ape je *sarang tikus pon ade gak
Alhamdulillah siap gak akhirnye dlm mse 2jam :)

K...r na gerak da ni

Thursday, 25 August 2011

Trial suda Habis..PMR mendatang

Haih mmg familiar sgt err...
asal FORM 3 Exam x3
huh...pnt kot..
smlm bru habis trial PMR last paper KH
Merdeka ke???
hahaha aq xrse merdeka pon..tp sesetengah lain punyelah gembre sbb da hbs trial..
segelintir je yg ssh hati sbb trial dorg cm hape je*sbb xbce buku
hahaha....

Tadi ad khatam AQ kt skola aq sdp kot dak2 fom 5 bce..
tp ad segelintir drpd mereka slh bacaan Ustaz Zunaidi yang btolkn
Lepas habis 2 ad salam2 ngan Ustaz2 maklumlah da nak rye sume stok smgt je...
termasuklah aq..

APe2pon aq na ucap
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
n
GUD LUCK kepada sume form 3 yang NAK AMBIL PMR
*ameer
hanifah
hanisah
nadiah
muallim
fathiah
eja*thanx bg kad terharu doe
nazirul
dak2 SamSGmerab
WE CAN DO IT!!
9A




Ukhuwah adalah ikatan jiwa yang melahirkan perasaan kasih sayang, cinta, dan penghormatan yang mendalam terhadap setiap orang, di mana keterpautan jiwa itu ditautkan oleh ikatan akidah Islam, iman dan takwa.
Dan sebaliknya dengan ukhuwah juga akan terhindari hal-hal yang merugikan dengan menjauhi setiap hal yang dapat mendatangkan kerugian bagi orang lain, baik yang berkaitan dengan jiwa, harta, kehormatan.
Allah berfirman (artinya):
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara.” (Al Hujurat: 10)
Rasulullah bersabda:
اَلْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا
“Seorang mukmin terhadap mukmin lainnya adalah laksana bangunan yang saling menguatkan bagian satu dengan bagian yang lainnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Rasulullah juga pernah bersabda yang bermaksud:
"Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri." (riwayat Bukhari dan Muslim)

Begitulah keindahan Islam yang sebenar.Jauh dari unsur 'selfish' sehinggakn kasih sesama saudara menjadi syarat untuk mencapai kesempurnaan iman.

Jadi sebagai umat Islam,kita hendaklah menyahut seruan ini.Cuba kita praktikkan perkara di bawah.semoga dengan cara ini ukhuwah yang terjalin akan bertambah manis dan kukuh.

1.Nyatakan rasa kasihmu terhadap saudaramu.
Sabda Rasulullah:
"Jika seseorang itu kasih akan saudaranya,beritahulah kepadanya bahawa dia kasih kepadanya."(Abu Daud dan Tarmidzi)



2.Mintalah supaya saudaramu mendoakanmu sebelum berpisah.
Umar al-Khattab r.a berkata,
"Saya minta izin kepada baginda Rasulullah s.a.w untuk mengerjakan umrah.Baginda Rasulullah s.a.w membenarkan dan berpeasan,"Jangan lupa berdoa untuk kami bersama."(Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi).

3.Segeralah bersalam apapbila bertemu.
Sabda Rasulullah s.a.w,
"Tiadalah dua orang muslim yang bertemu lalu bersalaman melainkan dosa mereka akan diampunkan sebelum berpisah."

4.Bermanis muka apabila bertemu.
"Janganlah kamu memandang hina terhadap kebaikan walaupun kecil,sekalipun bermanis muka ketika bertemu dengan kawan-kawan".

5.Memberi ucapan tahniah kepada saudaranya dan menggembirakan hatinya.
"Siapa yang menemui saudaranya dengan apa-apa yang menggembirakan,nescaya Allah akan menggembirakan pada hari kiamat."

6.Laksanakan tanggungjawab persaudaraan dengan sempurna
Daripada Abu Hurairah r.a,Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya:
"Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripda kesusahan-kesusahan dunia,Allah akan melapangkan orang itu,satu kerumitan daripada kerumitan Akhirat.Dan siapa yang memudahkan orang yang susah,Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat.Siapa yang menutup keaiban orang Islam,Allah akan menutupkan keaibannya di dunia dan akhirat.Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya."(Riwayat Muslim)


Begitulah keindahan agama Islam kita yang tercinta ini,sehinggakan untuk mencapai kesempurnaan iman,ukhuwwah ini dijadikan salah satu daripada syaratnya.

Mutiara Kata...Renung-renungkanlah....

  • Sahabat yang sejati adalah orang yang dapat berkata benar kepada anda,bukan orang yang hanya membenarkan kata-kata anda

  • Supaya engkau beroleh sahabat,hendaklah diri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang (HAmka)

  • Sahabat ketika suka ramai,namun sahabat ketika duka amat sedikit,itulah yang dipanggil sahabat sejati dan beruntunglah sesiapa yang mempunyai sahabat seperti ini...

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum. aku baru nak berjinak-jinak dalam blogging ni. sebelum ni aku ade la jugak wat blog. tp biler na lme xbkak da xigt kot pasword sume..sedih je... hahaha aku harap korang sudi jd follower ak.