Thursday, 25 August 2011



Ukhuwah adalah ikatan jiwa yang melahirkan perasaan kasih sayang, cinta, dan penghormatan yang mendalam terhadap setiap orang, di mana keterpautan jiwa itu ditautkan oleh ikatan akidah Islam, iman dan takwa.
Dan sebaliknya dengan ukhuwah juga akan terhindari hal-hal yang merugikan dengan menjauhi setiap hal yang dapat mendatangkan kerugian bagi orang lain, baik yang berkaitan dengan jiwa, harta, kehormatan.
Allah berfirman (artinya):
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara.” (Al Hujurat: 10)
Rasulullah bersabda:
اَلْمُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كَالْبُنْيَانِ يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا
“Seorang mukmin terhadap mukmin lainnya adalah laksana bangunan yang saling menguatkan bagian satu dengan bagian yang lainnya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Rasulullah juga pernah bersabda yang bermaksud:
"Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri." (riwayat Bukhari dan Muslim)

Begitulah keindahan Islam yang sebenar.Jauh dari unsur 'selfish' sehinggakn kasih sesama saudara menjadi syarat untuk mencapai kesempurnaan iman.

Jadi sebagai umat Islam,kita hendaklah menyahut seruan ini.Cuba kita praktikkan perkara di bawah.semoga dengan cara ini ukhuwah yang terjalin akan bertambah manis dan kukuh.

1.Nyatakan rasa kasihmu terhadap saudaramu.
Sabda Rasulullah:
"Jika seseorang itu kasih akan saudaranya,beritahulah kepadanya bahawa dia kasih kepadanya."(Abu Daud dan Tarmidzi)



2.Mintalah supaya saudaramu mendoakanmu sebelum berpisah.
Umar al-Khattab r.a berkata,
"Saya minta izin kepada baginda Rasulullah s.a.w untuk mengerjakan umrah.Baginda Rasulullah s.a.w membenarkan dan berpeasan,"Jangan lupa berdoa untuk kami bersama."(Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi).

3.Segeralah bersalam apapbila bertemu.
Sabda Rasulullah s.a.w,
"Tiadalah dua orang muslim yang bertemu lalu bersalaman melainkan dosa mereka akan diampunkan sebelum berpisah."

4.Bermanis muka apabila bertemu.
"Janganlah kamu memandang hina terhadap kebaikan walaupun kecil,sekalipun bermanis muka ketika bertemu dengan kawan-kawan".

5.Memberi ucapan tahniah kepada saudaranya dan menggembirakan hatinya.
"Siapa yang menemui saudaranya dengan apa-apa yang menggembirakan,nescaya Allah akan menggembirakan pada hari kiamat."

6.Laksanakan tanggungjawab persaudaraan dengan sempurna
Daripada Abu Hurairah r.a,Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya:
"Siapa yang melapangkan satu kesusahan orang yang beriman daripda kesusahan-kesusahan dunia,Allah akan melapangkan orang itu,satu kerumitan daripada kerumitan Akhirat.Dan siapa yang memudahkan orang yang susah,Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat.Siapa yang menutup keaiban orang Islam,Allah akan menutupkan keaibannya di dunia dan akhirat.Dan Allah sentiasa menolong hamba itu selagi hamba itu mahu menolong saudaranya."(Riwayat Muslim)


Begitulah keindahan agama Islam kita yang tercinta ini,sehinggakan untuk mencapai kesempurnaan iman,ukhuwwah ini dijadikan salah satu daripada syaratnya.

Mutiara Kata...Renung-renungkanlah....

  • Sahabat yang sejati adalah orang yang dapat berkata benar kepada anda,bukan orang yang hanya membenarkan kata-kata anda

  • Supaya engkau beroleh sahabat,hendaklah diri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang (HAmka)

  • Sahabat ketika suka ramai,namun sahabat ketika duka amat sedikit,itulah yang dipanggil sahabat sejati dan beruntunglah sesiapa yang mempunyai sahabat seperti ini...

No comments:

Post a Comment